Hoe je sales funnel vullen via sociale media?

Klanten case Succes Koffie: 141 nieuwe leads

De theorie

Je wil meer nieuwe klanten. Dan is één ding heel cruciaal. De afstemming van jullie sociale media strategie op jullie huidige sales proces en aanbod.

Onze raad: vertrek vanuit je huidige sales proces

De manier hoe nu een verkoop tot stand komt moet je niet veranderen. Op basis daarvan leg je je sociale media strategie vast. Hoe zullen online marketing en sociale media zorgen voor méér potentiële klanten in jullie sales funnel?  Voor kmo’s is online marketing de beste manier om een hogere (én permanente) instroom in de sales funnel te realiseren. (maar het werkt enkel als je sociale media strategie goed zit)

Je sales team volgt de leads van sociale media op

Het is héél krachtig om de brug te slaan tussen online marketing en persoonlijk face-to-facecontact met potentiële klanten. Je sociale media zorgen ervoor dat je kwalitatieve leads aantrekt én zorgen voor een voorselectie: enkel de echt geïnteresseerde potentiële klanten blijven over.

Daarna is het aan jullie sales team om die leads op te volgen en de verkoop te sluiten.

3 fasen

Nu contacteren potentiële klanten jullie af en toe via de website en sociale media. Maar het grootste deel van jullie websitebezoekers en volgers op sociale media neemt geen contact op. Via een professionele online marketingstrategie kan je dat verhelpen. In 3 fasen zorgen we ervoor dat we (via posts, online advertenties en e-mails) ook degene die niet spontaan contact zouden opgenomen hebben, toch nog verleiden om contact op te nemen. 

Sociale media als lead generator

Sociale media zijn een ‘lead generator’ die (automatisch) op de achtergrond zorgen voor de instroom van leads. Je sales team kan werken op de lijst van warme leads die wordt gegenereerd door je sociale media. Dit is een lijst van potentiële klanten die interesse hebben in je bedrijf en aanbod. Ze hebben jullie zelf hun contactgegevens bezorgd (bv. via een invulformulier op jullie site of op jullie sociale media) en zitten dus in de juiste fase van de customer journey.

De praktijk

Klanten case Succes Koffie: 141 nieuwe leads via sociale media

Het klinkt allemaal misschien wat vaag, daar zijn we ons van bewust. Daarom even een concreet voorbeeld. Voor onze klant, Succes Koffie, maakten we de sociale media actie #StraffeCollegas.

Wat doet Succes Koffie

Succes Koffie is een kmo met 16 werknemers en biedt alle diensten voor een omvattende koffieservice: koffie uit hun eigen koffiebranderij, verhuren en verkopen professionele koffietoestellen, technische ondersteuning enz.

Onze opdracht

Via online marketing en sociale media zorgen dat meer bedrijven klant worden van Succes Koffie.  Door ruim op tijd, naast horeca, een tweede doelgroep en productcategorie uit te bouwen, spreidt Succes Koffie het risico en stimuleren ze hun groei.

Wij werkten hun sociale media strategie uit en voerden alles uit (maken van de sociale media posts, video’s, e-nieuwsbrieven, de sociale media advertising, landingspagina’s, …).

Resultaten van onze samenwerking

Straffe collega's verdienen straffe koffie

Straffe collega’s verdienen straffe koffie! Stuur ons jullie meest grappige, collegiale, aromatische en perfect gebrande foto en maak kans op een week lang een coffee corner op het werk! READY SET GO: www.succeskoffie.be/coffee-corner Als wij onze espresso uitproesten van het lachen, doen jullie binnenkort hetzelfde in onze coffee corner. Met dank aan de #straffecollegas van de Brandweer post Londerzeel.

Publiée par Succes Koffie sur lundi 5 février 2018

Deze video en Facebook post was een van de manieren hoe we de actie #StraffeCollegas in de kijker hebben geplaatst. We adverteerden de post ook naar de juiste doelgroep (beslissingnemers in bedrijven). Alleen al deze ene post bereikte op Facebook 18.000 mensen. Daarnaast hebben we op de sociale media nog heel wat andere posts gemaakt en geadverteerd, landingspagina’s gemaakt etc. om de merkbekendheid van Succes Koffie bij bedrijven te verhogen en de acties in de kijker te zetten.

Het resultaat: 141 potentiële klanten uit de doelgroep vulden hun contactgegevens in op de Succes Koffie website en Facebook-pagina. Deze contacten worden opgevolgd door het sales team van Succes Koffie. 141 nieuwe potentiële klanten via sociale media, en dat voor een nieuwe doelgroep…

De zaakvoerder van Succes Koffie, Tom Arts, vertelt:

Op die manier creëer je dus een online campagne om dan offline persoonlijk een relatie op te bouwen met die potentieel nieuwe klanten.

De flow ziet er als volgt uit:

Anderen lazen ook